2016-04-07

sötpotatissoppa

Receptet på Tasteline heter egentligen "Smal tomatsoppa med linser och sötpotatis", men eftersom jag spårade ur lite när jag lagade soppan första gången och tog jättemycket mer sötpotatis än vad receptet säger så kallar jag soppan för sötpotatissoppa. (När jag lagar mat från ett recept så har jag alltid väldigt svårt för att hålla mig till reglerna... jag lyckas alltid sväva ut och så slutar det med att jag ändrat både mängd av ingredienser samt lagt till eller tagit bort vissa.) I soppan nedan tog jag extra lök & vitlök, mycket mer potatis och så spädde jag med mer vatten - pga mängden potatis så blev soppan annars väldigt tjock... Gott till är tortilla eller rostat grovt bröd.


Smal tomatsoppa med linser och sötpotatis

400 gram sötpotatis(ar)
1 msk olja
500 gram krossade tomater
0.5 tsk salt
0.5 dl röda linser
3 dl vatten
basilika

Tillagning
Hacka lök och vitlök. Skala och skär sötpotatis i bitar. 
Fräs lök och vitlök i olja tills de mjukar. 
Finhacka urkärnad chili och tillsätt. 

Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka 15 minuter. 

Mixa soppan slät, smaka av med lite mera salt och späd soppan med vatten om det behövs.