2012-12-10

julmuffins

Idag har vi bakat Elin & jag, och nu doftar det underbart juligt i huset... Vi bakade julmuffins och hederliga pepparkakor. Alltså, vad vore julen utan pepparkakor? :) I år ser jag väldigt mycket fram emot att fira jul här hemma i huset, det känns lugnt och skönt - och jag tror inte att den berömda (ökända) julstressen kommer att bita på mig den här julen. Jag känner mig stark! Julstark. :) En skön känsla. Stark och avslappnad på samma gång.
 
 
 mallas julmuffins
 
100 g margarin
2 ägg
3 dl socker
 1 tsk kardemumma (mald)
1 tsk kanel
½ tsk nejlika (mald)
1-2 msk vaniljsocker
(jag brukar höfta kryddorna ganska bra - ibland mer ibland mindre)
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk (eller grädde)
 
smält margarinet, låt svalna
vispa ägg och socker pösigt
tillsätt kryddorna + vaniljsocker
vispa ner mjöl och bakpulver varvat med smält margarin och mjölk/grädde
 
häll smeten i muffinsformar och grädda ca 15 min i 200 grader (mitt i ugnen)
(jag gör alltid dubbel sats med en gång - det är lika bra)
 
(receptet är knyckt från boken 'Sju sorters kakor' - men eftersom jag har ändrat lite i kryddningen så kallar jag det mitt eget ©)
 

Inga kommentarer: