2014-09-20

ryskt bläck

En av mina absoluta favoritförfattare är Tatiana de Rosnay. Jag har läst alla hennes böcker som översatts till svenska. Nu senast "Ryskt bläck", återkommer till den. :) Det som jag gillar så mycket med hennes böcker är att hon överraskar varje gång. Böckerna är oförutsägbara, och så olika. Ibland är det nästan svårt att förstå att det är samma författare... ändå finns det såklart något som håller dem samman, kanske är det hennes sätt att förmedla en berättelse. Det fängslar mig.


"Ryskt bläck" är hennes senaste roman, den handlar om en författare som slagit igenom stort med sin debutroman och sedan drabbats utav skrivkramp. Författaren Nicolas Kolt lever livet, han njuter av sin berömmelse fullt ut, han agerar stort på Facebook, Twitter och i andra sociala medier. Alltså - jag älskar det här. Marcus skrattar åt mig, och han kan gärna skratta. Men här ska ni få höra, det här är såå kul. Och lite sjukt. I boken får Nicolas Kolt en vänförfrågan på FB från huvudpersonen i sin bok, det är alltså någon som skapat en profil på FB med det namnet. Kul tycker han. Nästan precis samtidigt som jag läser just det här i boken så får jag på Instagram en "like" från Nicolas Kolt! Haha - ni fattar va'? Crazy! Bilden jag har lagt ut är av en hög med böcker, senaste skörden på bibblan - och jag har taggat både författarnamn och titlar. 


Tatiana de Rosnay finns såklart också på Instagram och kopplingen mellan henne och Nicolas Kolt-profilen är tydlig. Världen krymper med hjälp av alla dessa taggar och hur häftigt är det inte när lilla jag får likes från TdR och från huvudpersonen i hennes senaste roman!?! Alltså, om ni frågar mig så är det här sååå himla roligt och ganska så coolt.

Marcus kan skratta bäst han vill. Jag går numer under namnet instagram-kändisen här hemma - det här var ju bara lite extra krydda till det som hände i somras när vi var i Grekland... när jag på hotellet blev igenkänd av en norrman: vi satt på vår altan och drack vin, en familj kommer och går förbi - mannen stannar upp och vänder sig till mig 'er det mallafors fra instagram? jeg lajkade dine bilder' (läses på svängig norsk) och så går han vidare tillsammans med sin familj. Hallå liksom!?! Att inte Marcus dog på fläcken. Men det bjuder jag på :) jag tycker det är kul... faktiskt hur kul som helst

1 kommentar:

ElisabethT sa...

Men WOW!

Klart att det är kul, att det är lite coolt.
Roligt.
Det är ju ett sätt för författaren att se vilka som läser hens verk.

Skojigt.
Kram