2009-08-28

lite av sommarens läsning


Den här sommaren har jag slukat böcker i samma takt som barnen ätit glass. Och det har varit såå avkopplande! Jag älskar att läsa (om nu någon hade missat det) och det var ganska många böcker som fick följa med på semestern. Tur att Marcus också gillar att läsa - han förstår (läs accepterar) min passion för böcker och inser troligtvis att jag inte hade åkt särskilt långt utan att ha packat in en rejäl hög med pocketböcker i husvagnen. 

Under våra härliga dagar i husvagnen fick jag nog i mig ett tiotal böcker, kanske några fler… Mari Jungstedt skriver ju alltid spännande och det var kul med Patricia Cornwells Book of the Dead: Kay Scarpetta, en gammal bekanting tillbaka och i god form. Avslutningen på Anne B Ragdes trilogi om Torunn och hennes något annorlunda familj, Vila på gröna ängar. Många fina böcker, mycket bra läsning. Men det är särskilt en bok som jag inte kan skaka av mig, John Ajvide Lindqvists Människohamn - den var fantastiskt bra! Otäck. Men fantastiskt bra… Den kunde helt klart mäta sig med hans Låt den rätte komma in som jag läst tidigare. Starka berättelser - omöjliga att släppa taget om, berättelser som jag är mycket glad över att ha fått läsa.

Och så har även jag drabbats av Twilight-febern… Den första boken i serien läste jag under semestern och bok nummer två läste jag ut härom kvällen - de är härligt annorlunda. Ja, jag har ju sagt det förut… jag tror verkligen inte på sånt här med vampyrer och… grejer. Eller ja, jag kanske inte trodde på det förut men… man är ju inte en sämre läsare än att man kan ändra sig va’? ;)Och på något galet sätt så gillar jag att bli lurad när jag läser, det är underhållning det. *skrattar*

Inga kommentarer: