2015-02-26

hemmagjord müsli

Igår gjorde jag egen müsli för första gången. Smakade på den till frukost imorse - och jag säger bara no more köpemüsli för mig alltså. Så jäkla gott! 


6 dl havregryn
6 dl dinkelflingor
2 dl hackade nötter (valnötter + cashewnötter)
2 dl solroskärnor 
1 dl linfrön
1 dl kokos

3 dl vatten
5 msk neutral olja
3 msk honung 

Blanda alla torra ingredienser. Blanda alla blöta ingredienser. Häll det blöta över det torra. Blanda ihop med händerna. Långpanna och in i ugnen. 225 grader i 20-30 minuter. Rör om då och då för att undvika att müslin bränns.

Det här är min variant på det recept jag fick av min vän Erica. :) I originalreceptet fanns det lite andra nötter med men eftersom jag inte tål varken hasselnötter eller mandel så var ju det valet ganska enkelt. Och russin tycker jag inte om. Men gillar man det så ska i så fall 2 dl russin blandas i efter att müslin svalnat.

1 kommentar:

ElisabethT sa...

Ja visst blir det gott med egengjord musli.
Det gör vi här hemma också, det är ganska enkelt också, doftar gott i huset , vi brukar ha i lite kanel .
Ha en fin tisdag.

Kul att du ska springa varvet, du kommer att fixa det galant. Du tränar på bra. Ett tips, kanske är du med redan, men det finns löparkvällar i Skatås där man gratis får vara med och träna.
Finns olika grupper , olika tider att tänka sig att springa varvet på. De ger mycket tips och de är såå bra.
Kolla på nätet.
Det är Ik Vikingen tror jag som står för dem. Friskis och Svettis kvällar kostar pengar.
Kram