2010-04-21

högar med böcker

Vi har nyligen tagit bort vår "traditionella bokhylla" här hemma, ni vet den där som täcker en hel vägg från golv till tak. Och samtidigt gjorde vi en rejäl rensning bland böckerna som fanns där - en del böcker ska lämnas till bättre behövande (antikvariat) och en del (en hel del såklart) ska sparas. Vi har packat ner merparten av böckerna som ska få stanna hos oss, och så har vi stuvat in dem i ett litet krypin i vår hall. Tillfälligt såklart. Planen, alltså tanken om hur böckerna ska synas och leva i vårt hem, är att vi ska fixa olika hyllor runt om i huset och att jag på dessa hyllor kan få bygga/arrangera mina högar med böcker, så att de finns i alla våra rum... Härligt va'? Jag har börjat lite smått i vårt sovrum, så här ser det ut på väggen ovanför vår säng (strax under de små ljusstakarna brukar jag ligga och sova min skönhetssömn *ler*).

Självklart har vi inte lagt undan alla böcker, man måste ju ha en del av dem framme - jag älskar synen av böckerna där de ligger och står i högar och rader. På ett ställe står det gamla böcker som jag har tänkt att jag ska läsa igen någon gång, kanske nu till sommaren. Och på ett annat ställe ligger det nya böcker som jag ska läsa, historier och äventyr jag ännu inte tagit del av. Sedan finns det de blandade högarna där man kan hitta vad som helst - nya, gamla, lästa och olästa. Jag vet inte vilket som är bäst... åh jag älskar verkligen böcker! :)

Inga kommentarer: