2012-05-07

books for free

Alltså, ärligt talat - vilken fantastisk grej det här med biblioteket är ändå... gratis läsning... Jag menar,  gratis läsning! Det är ju sjukt bra när man tänker efter. Och vilken lycka det är att i vuxen ålder ha återupptäckt detta kära ställe, en plats som i många år legat bortglömd i minnet men som ändå på något sätt funnits bakom nästa hörn i hjärtat. Biblioteket. Hur många timmar tillbringade jag inte där som barn, och som tonåring. Min underbara bibliotikarie Ragnhild försåg mig med böcker som jag slukade. Allt från Barbro Lindgrens Jättehemligt och LM Montgomerys Anne på Grönkulla till Walter Farleys Svarta Hingsten och Hans-Eric Hellbergs Kram, Puss, Love love love & Älskar älskar inte. Hon guidade mig bland barn- och ungdomsböcker och vidare in i vuxenlitteraturen. Och jag bara älskade det. Via Walter Scotts Ivanhoe och Colleen McCulloghs Törnfåglarna. Jag läste allt som hon satte i händerna på mig. Ibland fick jag till och med hjälpa till med att sortera in böcker i hyllorna - förstår ni vilken lycka? :) Det kanske inte är så förvånande att jag ramlade in på bokbanan även i yrkeslivet... for a while...

Idag har jag och Elin varit på bibblan igen - jag skulle inte låna något. Jag hade ju redan fyra böcker hemma. Nu talar vi inte mer om det. Elin lånade tre och jag två. De ligger nu i en fin hög på vårt särskilda ställe för bibblanböcker. Man försöker ju ha koll.

Och vet ni - nu har vi börjat skriva i bokbloggen... ©

1 kommentar:

ElisabethT sa...

Det låter som din bibliotikarie var en gåva för dig att möta.Hon förstod din hunger efter att få läsa. Bra gjort av henne.
Jag har aldrig varit något fan av bibblan, jag är inte säker på om jag kommer att bli det i framtiden heller..men man ska aldrig säga aldrig.
Idag, idag hoppas jag att min Två soldater kommer och om/när den gör det ska jag bara ge mig hän åt att läsa den. Jag längtar!
Tack för fina ord i min blogg.
Jag återkommer med jogg och bok. Jag har en grupp i mobilen som får en fråga om löpning, bokprat planeras framåt i tiden.

Kram!!

Jag vet att du har skrivit i bokmamas