2012-03-07

dagens boktips (svensk spänning)

Maria frågade om jag hade några boktips - och vännen, du känner väl mig?! :) Jag har alltid ett (eller ett par) boktips att slänga fram...

dagens boktips - ämne svensk spänning *signaturmelodi* (se nedan)

För ett par dagar sedan läste jag ut Lärjungen av Hjort/Rosenfeldt - en mycket bra svensk deckare. Annorlunda. Men om du inte har läst deras debutbok, Det fördolda, så ska du absolut börja med den. Kristina Ohlsson är en ny bekantskap för mig, jag läste nyligen hennes första bok Askungar och gillade den. Nu har jag beställt Tusenskönor på biblioteket och hoppas få den i nästa vecka. Beställde också Hungerelden av Eriksson/Axlander-Sundquist - jag läste första delen i deras trilogi om Victoria Bergmans svaghet Kråkflickan, och den var också lite annorlunda.  Och bra. :)

Ok, det där var tips på fyra böcker som jag läst - och så tips om ytterligare två som jag ska läsa och som jag tror på...

John Ajvide Lindqvist - missa inte den här författaren gott folk. Låt den rätte komma in, Människohamn och Lilla stjärna. Tre fantastiska böcker. Otäcka och hemska och alldeles galet bra...

Som ni märker kan jag hålla på hur länge som helst. Men... jag nöjer mig med det här så länge. :)

Och helt osökt kom jag att tänka på Boktipset - detta fantastiska barnprogram som visades i Sveriges Television när jag var liten... så himla bra! :) Stefan Mählqvist är en hjälte...



3 kommentarer:

Marias Collage sa...

Åh man tackar för detta! Har en Hjort-R liggande, men ska såklart börja med den första! Nu läser jag Håkan Österberghs debut "Släke", gillar den. Sedan blir det Lite elegant crime, del två ur Denise Rudbergs serie, därefter ligger Raneluds nya på tur- men sen- ska jag läsa lite tipsat!!
Kramar, o hoppas Elin är bättre nu!

Ellison sa...

Ah boktips är alltid välkommet! Lärjungen och Kråkflickan är jag väldigt nyfiken på. Ajvide Lindqvist har jag läst Låt den rätte komma in, men har de andra två hemma. Gillade honom massor, så jag borde verkligen ta och läsa mer av honom! Kram

ElisabethT sa...

Åh det programmet hade jag nästan glömt bort!
Jag minns hans fåtölj.
Ja, böcker gör mig alltid glad, jag har en hög hemma " att läsa böcker" sen hittar jag tips om en bok , klickar hem den och högen växer.
Kram
Idag är det kalas, Felicia fyller 18!