2012-03-03

jordnötssås

Åh det är så gott... hemmagjord jordnötssås. Ris. Och kyckling. Mums. Synd att det bara är jag som gillar just jordnötssås här hemma. Eller kanske tur. För mig. :) För då får jag mer. Mycket mer. De andra fick currysås (hallåååå - hur kan man välja curry när det finns jordnöt???) och verkade nöjda med det.

Erica, det här receptet är jättelätt OCH jättegott! Tror att jag hittade det på ica.se från början, men jag har ändrat såsen lite såå... nu är den min.

M's jordnötssås
1-2 msk röd currypasta
1 burk kokosmjölk
1-2 dl jordnötssmör
1 dl vatten + 1 msk kycklingfond
1 msk råsocker
2 msk pressad lime
1 msk asiatisk fisksås
olja till stekning

- fräs currypastan i oljan, ca 1 min
- häll på kokosmjölk,  rör i jordnötssmör, vatten, fond och socker
- koka en stund
- ta av från spisen
- häll i limejuice och fisksås
- njuuuuut

Nu måste jag återgå till mitt vin, så om ni ursäktar? Tack! :) Godkväll.

2 kommentarer:

ElisabethT sa...

Mums!
Jag tror att jag kan komma att sno receptet. Jag gillar också jordnötssås med kyckling och ris, kan dock tro att jag måste göra mycket för fler i familjen har samma goda smak.

Kram, vin, hm nä jag ska till stan senare, taxitjänstgöringen tar vid.

Anna Rex sa...

oh my freaking god, det här ska jag göra! Håller med om att jordnötssås kan vara det bästa som finns (curry, hallå? Vad händer med familjen??) med kyckling... Sen har jag ibland svårt hålla mig ifrån att slänga med knaperstekt bacon, en aningen svennigare variant... Men sältan bryter fint, kan jag säga. Grisen och kycklingen är ju som bekant vänner.