2012-01-26

det bär mig emot

Jag läser ganska mycket, och de allra flesta böcker som kommer i min väg faller mig faktiskt i smaken. Självklart beror detta till viss del på att jag noga väljer ut de böcker som jag vill läsa. Det är väldigt sällan som jag inte tycker om en bok. Men ibland händer det såklart, och på något konstigt sätt så gör det mig lite ledsen - det bär mig liksom emot att dissa en bok. En bok som en flitig författare kämpat med, alla dessa ord som någon lyckats få ur sig... kanske ett livsverk. Ja jag vet, något dramatiskt kanske, men ändå!

Häromdagen läste jag ut Katerina Janouchs bok Bedragen. Och jag vet inte vad jag ska säga. Jag blev oerhört störd av den här boken, dålig var den väl egentligen inte - den berörde på ett jobbigt sätt och därför är den kvarhängande känslan att jag inte tycker om den. Titeln säger ju en hel del och jag tror inte att jag avslöjar för mycket om jag berättar att det handlar om en kvinna som blir bedragen av sin man. Det handlar om otrohet. Svartsjuka. Berättigad svartsjuka liksom. Och om man (liksom jag) har anlag för att bli svartsjuk lite då och då... my gosh, vad obehagligt det blev. Pratade/sms:ade med min fina vän Anna om det här, och vi kom fram till att man inte behöver utsätta sig för det där, det finns alltför lite tid. Så lite tid och så mycket böcker. Bra, härliga, hemska eller roliga böcker som bara väntar på att jag ska läsa dem. Självklart läste jag ut den. Trots att jag tillsammans med Anna bestämt mig för att rycka ur bokmärket och hoppa på nästa bok. :) Boken var nog bra, men den passade inte mig, den... ja jag vet inte... jo, den störde mig - så enkelt är det. På just det sättet var jag inte så intresserad av att bli berörd. Typ aldrig. Spöken har jag själv så det räcker.

Nu läser jag en deckare - haha, är det inte ofarligt så säg. Mari Jungstedts senaste: Det fjärde offret. Lugnt och skönt med rån, bränder och mord. :)

(Men kanske kanske att jag läser Janouchs nästa bok i serien... Kanske. Vi får se. Om den finns på biblioteket.)

3 kommentarer:

s-mor sa...

Du är väl för go, glöm den boken och se på vad verkligheten har att erbjuda istället, kram

Marias Collage sa...

Men Malin då :) jo det klart att man kan störa sig på saker i böckerna, och speciellt om det blir känslor som hänger kvar!
Jag läste hela serien och gillar den massor, en berör på många sätt! De andra böckerna är bättre tyckte jag.
Men Jungstedts är alltid säkra kort, väntar på att hon ska släppa en ny, snart hoppas jag!!
Kram på dig!

Elisabeth sa...

De övriga böckerna finns i det Tomarska biblioteket. Välkommen att låna, de har fantastiska öppettider ;O)
Jag tycker att det är roligt att prata böcker och jag är med i inte mindre än två bokcirklar. En med jobbet och en med gamla Djungelmammor.
Jobbet träffas på www.torpetmon.se där vi bokar in oss ett par timmar en söndag. Pratar böckerna vi läst, nu läser vi oss runt jorden, och fikar devine god fika som Palle fixat till tjejerna.Nu läser vi böcker skrivan av författare från Oceanien, Nya Zeeland,Australien och öriken i närheten.Finns en hel del, jag ska läsa min idag mellan mina mer "måsteaktiga" saker.
Djungelmammorna träffas hos varann, nästa gång är det hos mig.Tills dess ska vi ha läst Norwegian Wood, den får jag sätta tänderna i efter söndag.

kram kram ElisabethT