2012-01-11

variera maten

Nu är det dags att variera middagsmaten hemma hos familjen Fors. Igen. :) Jag vet att jag har skrivit om detta förut, och kanske har jag även tidigare presenterat min teori angående Elins ”matproblem”, men jag känner ändå att jag behöver diskutera ämnet med mig själv ytterligare en gång. Och säkert finns det tips och inspiration att hämta. Hos er som läser här. (Ja tack – kom gärna med synpunkter och goda råd!)

Elins problem med mat – lite väl hårt uttryckt kanske, och problem är troligtvis inte helt rätt ord att använda, men så här ligger det till: Hon kan äta stora lass när vi serverar t ex korvstroganoff, lasagne, köttbullar eller lax. Men om man skulle skoja till maten med lite nya kryddor eller tillaga i annat format (ugnsbakad falukorv istället för stroganoff, köttfärsgratäng med potatis istället för lasagne) så stöter vi på patrull. Hon petar i maten och flyttar runt den på tallriken, det hinner kallna flera gånger om innan hon är klar. Jag vet inte, ibland verkar det nästan som att hon tycker det är läskigt att äta.

Jag tror att nya rätter och större variation i kryddning kan stimulera våra smaklökar – och detta borde leda till att man blir mer öppen för nya smaker. Alltså, om man regelbundet testar nya maträtter borde det snart märkas stor skillnad. Eller? Jag tror helt enkelt att det är så att vi behöver väcka Elins smaklökar, de små rackarna ligger i dvala och tror att de har klarat sig undan, att de inte behöver jobba ever again. Tänk så fel de har! :) Nu är det dags - och jag har bestämt oss för minst ett nytt recept varje vecka. En utmaning bara det, med tanke på hur få av veckans dagar vi egentligen har tid att laga mat på riktigt. Kanske även det borde vara något att sträva efter!? Det får jag fundera mer på en annan dag.

Två nya recept som ska testas inom kort: Indiska köttbullar & Balsamicokyckling - håll i er alla sovande smaklökar, här kommer jag! :)

2 kommentarer:

Viktoria Andersson sa...

Låter som en bra idé Malin! Heja heja! På dom små stackars smaklökarna bara :)

svärmor sa...

Bra tänkt Malin, håller på dig att hennes smaklökar kanske kan väckas hon skall väl bli stor någon gång?