2012-01-18

mina mål 2012

Jag har satt upp mål för mig själv och det nya året, det har fått sjunka in lite och nu när vi har kommit halvvägs in januari känner jag mig nöjd. Givetvis handlar det (som för så många andra) bland annat om hälsa, mat och träning. Ett konkret mål är mina träningstimmar för 2012, jag funderade över det här och räknade lite fram och tillbaka. Man vill ju gärna ha ett mål som är rimligt, men inte enkelt liksom. En lagom kombination. 6240 timmar för 2012. 52 veckor x 120 minuter tänkte jag. Det är rimligt - men samtidigt en utmaning. Två timmar i veckan trollar i allla fall inte jag fram ur rockärmen hur som helst, inte varje vecka. Det kräver planering.

Ett annat tydligt mål är det nyårslöfte familjen Fors har tillsammans: inget godis under 2012! Bra va'?! En helt fantastisk grej om ni frågar mig, bra för oss alla och nyttigt på alla tänkbara sätt. Barnen gick "all in" när Marcus la fram förslaget, och det har inte varit några konstigheter. Det roligaste av allt, de frågade inte ens efter godis på nyårsafton, sista dagen innan löftet trädde i kraft... och det gillar jag. För någon vecka sedan sa Elin till mig, 'mamma, alla fyra i familjen tränar ju ganska mycket - och då är det ju jättebra att vi inte äter godis, för då blir vi inte tjocka' :) och ja, det ligger väl något i det. Linus, som är otroligt fokuserad på sin träning, ser också bara fördelar. Och som Marcus sa, vi (han och jag) behöver ju definitivt inte det där extra sockret... En liten baktanke fanns det också med detta löfte: Elins tandställning. I början av februari ska vi tillbaka till Odontologen/Sahlgrenska och då är det på riktigt. Räls i överkäken och en plastskena på insidan av tänderna i underkäken. Inget vidare med godis då inte, och kan vi hjälpa henne med detta genom att vi alla låter bli godis - ja då är det ju strålande bra. Win-win situation. :)

I mitt tycke ska mål och löften vara av sådan karaktär att de hjälper till i strävan efter att må bra, må bättre - ha roligare och bli starkare, säkrare. Och därför har jag också bestämt mig för att 2012 ska bli det år då jag själv tar kommandot över de trasiga relationer som finns i min närhet och som har orsakat mig och familjen så mycket oro och så många tårar. Det räcker nu liksom.

(Psst - jag har registrerat mig på Funbeat, ett kul sätt att "bokföra" sin träning - gör det du också!)

3 kommentarer:

Aase sa...

Kloka välgenom tänkta mål som finns en möjlighet att klara av...

Lycka till! Tror på dig!!
Kram

Anonym sa...

Ja,mål ska vara satta så att de är realistiska och nåbara. Bättre med ett par mål som man klarar än en massa som aldrig nås.
Kram ElisabethT

Marias Collage sa...

Härliga mål vännen, och det märks att du gillar din träning, så det målet grejar du säkert galant!
Apropå godis borde jag göra som er ;)
Kram