2012-04-29

Anna-presenten

Anna min Anna, älskad vän och kär syster. Hon som alltid vet och alltid förstår. Som alltid finns där, alltid. Långt bort men nära. Ganska så långt bort faktiskt. Om jag ska vara ärlig. Typ 100 mil. Utan att överdriva. Men ändå alltid nära i hjärtat. Hon ringde mig i fredags morse, strax efter frukost på jobbet - en glad kvittrande röst i örat, grattis och allt sånt, och så börjar hon prata om presenter och tudelat och leveranstider och... och så säger hon "men en del av presenten kommer i din mail... nu!" What? "Ja, öppna din mail, kan du göra det nu typ?!" Ok, men jag måste göra det i mobilen "ja men gör det då och ring mig sedan" - underbara glada ord i ett mail, och en länk :) jag fattade ingenting - och helt plötsligt så fattade jag precis! Vilken lycka! Utan att tänka efter ringer jag upp Anna igen, och när jag ska börja prata och tacka henne så brister det liksom, rösten bryter och tårarna stiger i ögonen, det blir tjockt i halsen och jag får bara fram 'du du du fattar va?' och det är klart hon gör! Det är ju Anna. Hämtar mig något och jag börjar fungera igen, 'tack snälla fina du'. Alltså, jag fick en blogg i present! En bokblogg! :) Jag är inte säker på att ni förstår innebörden av detta, eller om ni förstår hur galet glad jag blev - så jag känner att jag måste förklara och berätta. :) Anna och jag, vi träffades för många år sedan när jag jobbade på Wettergrens och hon kom dit som prao. Böcker är vår första gemensamma nämnare på något sätt, böcker och läsning. Det har ju hänt massor sedan dess och vi har delat så mycket, hon är min syster och vän i själ och hjärta - på alla tänkbara sätt. Och lite till. Men böckerna finns där alltid i bakgrunden. Vi diskuterar böcker och författare, tipsar varandra om något vi läst, skickar en bok som den andre bara måste läsa... Det är viktigt. Och det är nog inte alla som förstår det. Hur viktiga böckerna verkligen är. Men det förstår Anna. Och nu, under en längre tid, har vi diskuterat det här med att läsa och skriva... att vi borde skriva om vår läsning. En blogg. Självklart. Mycket snack. Idéer. Sånt vi är bra på - haha - att prata och planera. Men jag tror att frånvaron av att fysiskt faktiskt träffas gjorde att det inte blev mer än snack... Förrän nu! Anna har gjort våra planer till verklighet - hon har skapat vår alldeles egna bokblogg! Fräckaste grejen ever. Det kan bli precis hur bra som helst... Tack Anna - tack för en fantastisk, fin, rolig och genomtänkt present. Jag ser oerhört mycket fram emot att tillsammans med dig få fylla den med ord och tankar om böcker och författare... omslag och förlag... genrer... litteratur i alla former - något man gillat eller kanske inte ens förstått, något man aldrig vill titta åt igen eller något man vill dela med hela världen. En blogg där vi bestämmer, där vi får säga precis vad vi tycker om det vi har läst. Eller inte läst. Det är vi som bestämmer. Och helt ärligt så pirrar det i både fingrar och mage när jag tänker på det, jag ska äntligen få börja skriva om mina älskade böcker. Nu gäller det bara att komma över den första tröskeln. Jag suger på karamellen. Smakar gott. :) Tack Anna, I love you...

Länk till bloggen? Självklart! http://bokmamas.blogspot.se

3 kommentarer:

ElisabethT sa...

Vilken present!
Jag kommer att hänga hos er, jag lovar och jag kan komma att berätta om den för mina andra bokvänner, har en hel del sådana.
KUL! Stort lycka till till er båda!
Kram

Theresia sa...

Å tro mig jag kommer att hänga på eran blogg!!!
Grattis i efterskott.
Kram Theresia

Maria sa...

Vi ses imorgon...16:30?
Kram